رشد شاخص و ارزش بازار فرابورس ایران-راهبرد معاصر

رشد شاخص و ارزش بازار فرابورس ایران

بازارهای فرابورس طی معاملات هفته گذشته، در پی بهبود نسبی تقاضا، افزایش شاخص کل و ارزش بازار را رقم زدند.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 08
کد خبر: ۲۵۶۶۵۰

به گزارش راهبرد معاصر، در سه روز کاری هفته منتهی به 16 شهریورماه، سرمایه‌گذاران بازارهای فرابورسی روند معاملاتی مثبتی را رقم زدند که نتیجه آن رشد 1.1 درصدی شاخص کل فرابورس و بزرگ شدن نزدیک به یک درصدی ارزش بازار است.

 

به این ترتیب در روز انتهایی هفته گذشته آیفکس در سطح 21 هزار و 236 واحدی قرار گرفت و ارزش بازار فرابورس نیز رقم 2.3 میلیون میلیارد تومان را ثبت کرد.

 

در این مدت همچنین حدود 19 میلیارد و 500 میلیون برگه انواع دارایی مالی در 425 هزار نوبت معاملاتی، خریدوفروش شد که ارزش بیش از 50 هزار میلیارد تومانی را رقم زد.

 

رشد 50 درصدی معاملات بازار دوم

بررسی ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد طی این مدت بیشترین ارزش معاملات در بازار دوم فرابورس انجام شد. به این ترتیب که بیش از 1800 میلیارد تومان معاملات در این بازار به ثبت رسید که رشد 50 درصدی داشت.

 

همچنین بازار اول با معاملاتی به ارزش بالغ‌بر 762 میلیارد تومان رتبه دوم را به خود اختصاص داد. ارزش معاملاتی بازار پایه نیز در سه روز کاری هفته‌ای که گذشت به 605 هزار میلیارد تومان رسید.

 

نگاهی به سایر بازارهای فرابورس نیز حاکی از آن است معاملاتی به ارزش 29 میلیارد تومان در بازار ابزارهای مشتقه به ثبت رسیده است.

 

از سوی دیگر بیش از 47 هزار میلیارد تومان اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی خریدوفروش شد که این ارزش مبادلاتی کاهش 9 درصدی را نسبت به هفته ماقبل داشت.

 

طی هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به بیش از 1800 میلیارد تومان رسید که شش صنعت نیمی از این رقم را به خود اختصاص دادند.

 

به این ترتیب که گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی، محصولات شیمیایی، سرمایه‌گذاری‌ها، محصولات غذایی، خودرویی‌ها و انبوه‌سازی در مجموع 50 درصد ارزش معاملات خرد را طی هفته دوم شهریورماه از آن خود کردند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار